Ajánlott oldalak:












A babaúszásról általában

Manapság már nincsen olyan szülő, aki ne hallott volna a babaúszásról. Sok szülő tartja fontosnak a korai fejlesztést, ezért ellátogatnak baba tornára, jógára, höcögtető és angol foglalkozásokra és egyre többen beiktatják a heti programjukba a vízi foglalkozásokat is.

Sok szülő aggódik, hogy gyakrabban lesz beteg a babája, ha uszodába hordja, ám általános tapasztalat, hogy a babaúszó gyerekek ellenállóbbak a gyakori gyermekbetegségekkel szemben, és a bizonyos életkorokhoz kötött mozgásokat gyorsabban, stabilabban sajátítják el, mint nem úszó kortársaik. Emellett tanulási képességük, mozgás és értelmi fejlettségük is, valamint szocializációs készségük is fejlődik a foglalkozások során.

Mit kell tudni a babaúszásról?


A csecsemő veleszületett reflexe gondoskodik arról, hogy ha az arcát víz éri, zár a garat és a hangrés, az orrán levegőt fúj ki és ezért nem nyel vizet. Ezt hívjuk búvárreflexnek. Ez a reflex a baba 6-7 hónapos koráig a legaktívabb, utána fokozatosan csökken az időtartama, ezért sok gyakorlással ezt tanult folyamattá kell alakítani.
Ezért amint leszáradt babánk köldökcsonkja, véget vethetünk a kis kádas fürdésnek és engedhetjük babánkat a nagy kádban ellazulni. Az első babaúszás előtti otthoni előkészületekről bővebben olvashattok az otthoni feladatok menüpontban.



Ha a babánk 3 hónapos, érdeklődhetünk a környékünkön fellelhető babaúszási lehetőségek felől. A babaúszáshoz használatos medence vízének hőmérséklete ideális esetben 30- 32 fok. Ha a víz 30 fokos, akkor fontos, hogy a babánknak a 6kg-os súlyt el kell érnie ahhoz, hogy uszodai foglalkozáson részt vegyen. A foglalkozásokhoz a babáknak úszópelenka kötelező. Ez létezik eldobható, egyszer használatos és mosható változatban egyaránt. Én az első néhány foglalkozást követően erősen ajánlom a mosható változat beszerzését, ami egyrészt gazdaságosabb a szülők számára, másrészt biztonságosabb a medence tisztaságára nézve.


Ajánlott, hogy a baba a foglalkozás kezdete előtt legalább fél órával már ne egyen. A foglalkozás végére viszont megéhezik majd, így fontos, hogy készítsünk neki némi élelmet, (legjobb, ha az óra után rögtön meg tudjuk szoptatni a kicsit) innivalót. A foglalkozások időtartama körülbelül 30-35 perc, a nagyobb korosztály esetében 35-40 perc. Ez lehet, hogy nekünk szülőknek kevésnek tűnik, ám egy egészen apró babának komoly erőfeszítés ennyit „végigdolgozni”.

Mint minden mozgásforma, a babaúszás is akkor eredményes, ha rendszeresen űzzük. Legideálisabb a heti 2 alkalom, de a heti 1 is elegendő, ám fontos tudnunk, hogy a rendszeresség és a gyakorlás mennyire fontos a baba fejlődése szempontjából.


A babaúszás egy olyan program, ami feloldja a napi monotóniát, felszabadultságot, felüdülést hoz a testnek és léleknek együttesen. Hosszabb távon a rendszeres testmozgás igénye, az úszásfüggő életmód érhető el a babaúszással. Persze mindezt akkor, ha a fokozatosság, türelem, derű és játék szövi át foglalkozásainkat.

Készítette:




Dr. Hack Petra      Tel: 06706328009       E-mail: aquauszoakademia@gmail.com